14/05/2013

2013. sezona augu pasaulē ar TOP 12.

 Visu ziemu domāju, domāju, neizdomāju. Un paldies Dainai par jauko vēstulīti un labajiem vārdiem, kas iedeva ideju, domu, iedvesmu.
Tā nu visu vakaru, (naktī domās) un rītu stādīju plānu. Lasīju, rakstīju, strīpoju un atkal rakstīju, pārrakstīju.
Un te nu rezultāts - vasaras TOP 12 augu pasaulē.


Tie ir augi, kas manā skatījumā noder katrā zāļu skapītī, nu manējā noteikti. Jo no šo augu dažādām kombinācijām, vai atsevišķi lietojot, var sataisīt daudz tēju variantu, dažādām kaitēm un vainām.
Ideja tāda - piedāvāju šo vasaru gribētājiem, sekotājiem, augu lasītājiem piedalīties sezonas augu vākšanā.
Esmu sastādījusi augu sarakstu ar 12 augiem, ko ielasīt visas vasaras garumā.
Saraksts nav akmenī kalts. Ja kaut ko neielasa vai neatrod, var paskatīties alternatīvu ko dabūt. Vai kādam kāds augs, nav atrodams, vai vienkārši negaršo, to var aizstāt ar citu. Un protams, kas spēj, var lasīt vairāk par 12. Bet šis saraksts būtu apmēram, tas nepieciešamākais, no mana skatu punkta.
Tātad par augiem.


Augi lasāmi visu vasaru. Dažiem tik ir īss lasīšanas laiks. Visi augi pārsvarā dabūjami brīvā dabā.

Auzu skaras - lasāmas jūlija vidū - beigās, dažviet augusta sākumā. Skaras jānoķer piengatavības stadijā, kad grauds vēl nav nobriedis, bet saspiežot skaru, izdalās mīksta piensula.
Avenes laksti - ielasa jūnijā pārsvarā, kad zied un ir ogu aizmetņi, līdz gandrīz ogu gatavībai.
Āboliņš sarkanais - ap Jāņiem var sākt lasīt, līdz pat augustam.
Bērzu lapas - maijā tagad lasāmas, kad plaukst, tādas spīdīgas, sveķainas ir tās īstākās.
Ganu plikstiņš - ielasāms praktiski visu vasaru.
Nātre  - jau tagad var sākt lasīt, līdz to ziedēšanai. Bet tādās vietās, kur viņas tiek pļautas un nepārtraukti atjaunojas, var pat visu vasaru ielasīt.
Pelašķis - visu vasaru ielasāms, bet visvairāk zied ap jūlija beigām, augusta sākumu.
Priežu pumpuri - drīz, pavisam drīz un īsu posmu būs pieejamas. Lasa tādas līdz 2 - 3 cm izaugušus sveķainos pumpurus.
Raspodiņš - jau pļavās esmu manījusi pirmās lapas. Līdz Jāņiem jau būs saziedējuši un labi saauguši.
Smiltsērkšķu lapas - ielasu ap augustu, līdz ogu gatavības laiku.
Vīgrieze - jūnijā, jūlijā lasāma.
Vīnogu lapas - lasu ap augustu, kad ogas vēl nav nogatavojušās.

Par iedarbībām. Dažādās kombinācijās šīs tējas lietoju dažādām kaitēm vai ikdienas dzērienos.
Angīna, augšējo elpceļu iekaisumi, klepus - Priežu pumpuri, pelašķis, sarkanais āboliņš.
Gripa, temperatūra, drudzis, saaukstēšanās - Avenes laksti, sarkanais āboliņš, vīgrieze.
Vitamīnu dzērniens imunitātes stiprināšanai - Auzu skaras, Smiltsērkšķu lapas, bērzu lapas.
Vielmaiņu veicinoša, zarnu trakta darbības sakārtošanai - Vīnogu lapas, nātre, pelašķis.
Ginekoloģisko problēmu novēršanai - Raspodiņš, ganu plikstiņš, pelašķis.
Labākam miedziņam un uzvilktiem nerviem - Vīgrieze.
Gards ikdienas padzēriens - Smiltsērkšķu lapas.
Iemeties kremīzes rīklē, vai uzpūties vēders - Pelašķis.
Ikmēneša PMS sindromam- Ganu plikstiņš. 
Ārīgi skalojumiem, ādas problēmām, brūcēm, pušumiem, iekaisumiem - Pelašķis, Nātre, Vīgrieze, Raspodiņš.
Matu skalošanai labākai matu rotai, spēcīgākām saknēm - Nātres, Vīgriezes.
Sasvīdušām kājām - Auzu skaras.

Un vēl viens knifs - izņemot priežu pumpurus, visus 11 augus var malt kopējā pulverī, un tad jau sanāks veselīgās brokastis. Kefīrā iekšā un kārtīgs dopings organismam.

Bonuss. Kam ir iespēja iesaku ielasīt un sakaltēt 3 veidu ogas - upeni, pīlādzi, brūkleni - polivitamīnu avots, stiprina organismu, palīdz pārvarēt daudzas slimības.
Tās piemetot klāt tējām vai malumiem, būs tikai vēl labāks efekts, un gardāks.

Nu ko - ir gribētāji, kas piedalīsies, kas sekos, kas provēs???

Sagatavojam 12 traukus tējām un 3 turzas kaltētām ogām, ar uzlīmītēm savā tēju skapī, un uz priekšu augu pasaulē iekšā.
Par cik pēdējais augs ap septembri vācāms - termiņš  15.maijs - 15.septembris. Četri mēneši 12 augi. Ja izdala pa 3 augiem tik mēnesī. :D Un nav jau jālasa maisiem, pietiks ar pāris buntītēm no katra. Un redzēsiet, pietiks visai ziemai.

Noteikumi:
Nekādi dižie - kas piedalās un ir savs blogs, var pirmo attēlu ievietot pie sevīm. Tas katram lai atgādinājums, kad termiņš, un ka pāris reizes mēnesī jāatrod laiks iziet pļavās un mežos atpūtināt galvu, padomāt labas domas, un vienlaikus ko ielasīt. Kam nav bloga var pieteikties un atskaitīties ar attēliem manā ē-pastā: madara-sp (et) inbox.lv
Atskaites visi gribētāji var ievietot šeit komantāros.
Ik pa laikam atgādināšu blogā, kad laiks kādam augam, jeb kā noris mūsu akcija.
Un pēc 15.septembri taisam lielo kopējo atskaiti, kas nu katram ir izdevies.

Balvas ar protams būs ;) 
Un to tad saņems, kas cītīgi būs lasījis, vācis, kaltējis. Kas balvā? Kaut kas gards, kaut kas noderīgs, kaut kas dvēselei. :)

PS. PAPILDINĀJUMS
Pieteikšanās šim vasaras maratonam līdz maija beigām. Tas ir godīgi attiecībā pret tiem, kas pieteicas tagad un visu vasaru iespēju robežās padalīsies ar info kā veicas. Jo lai nebūtu pārsteigums rudenī, ka kāds klusētājs tomēr vācis un kaltējis augus, un beigās paziņo - es ar, es ar vācu, un paņem gala balvu. Balvu dabūs tie, kas tagad piesakas, un kas vasarā aktīvi darbosies (vismaz reizi mēnesī kādu atskaiti), un septembra beigās (līdz 15.septembrim uztaisīs savu savācāmo augu kopsaukumu.
Tad visu apkopošu, un pēc 15.datuma būs zināms balvas ieguvējs.

Lasītprieka avantūrā iesaistītie:

1. Inga Leibuka - Ku-Ku Mājas
2. Sandra - Manas pasaules
3. Daina - Uz e-pastu
4. wizble - Sauja no manis
5. Diāna - Bērnu pasaule
6. Zane - Cāļu māja
7. Martta - Uz e-pastu
8. Arita B - Uz e-pastu
9. fra_gatto - Jukāni u.c.
10. Lenyy - Lenyy darbojas
11. Solveiga T. - Uz e-pastu
12. Maruta S. - Uz e-pastu (ir blogs, bet vēl neraksta)
13. Līga A. - Uz e-pastu
14. Santa - prieka.darbi
15. 2SiStErS - 2SiStErS
...

27 komentāri:

  1. Super! Kā man patīk tava ideja, es piedalos! Es katru vasaru domāju nu tik vākšu, bet savācu tikai dažas tējiņas, bet tagad man būs stimuls savākt lielāku dažādību:)Un tu tik labi aprakstīji, kāda tējiņa, kam palīdz. Viss es eju gatavot jau traukus:)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. prieks, ka piedalies. un trauks ar labi ka ātrāk sagatavo, tas visu laiku atgādinās nepalaist kaut ko garām :)))

      Dzēst
  2. jap.. es ar piedalos... man patīk ideja...

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. man prieks, laipni lūgts jau nelielajā lasītāju pulciņā. :)

      Dzēst
  3. Brīnišķīgi! Šo svētdien jau braukšu pēc priežu pumpuriem, jo lielpilsētā un tuvumā tak nevar lasīt. Galvenais, lai atcerētos domāt labās domas nevis, ka tik kāda ērce neiekož u.tml.
    Ai, kā man patīk šitāds pasākums, pilnīgi kaut kas jauns priekš manis:-)

    Bet kā ar tām nātrēm bija- tās kuras dzeļ ir īstās?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. man tieši tāpat plānā jau šo nedēļas galu braukt izlūkos pumpuros un čiekuros.
      un nātres - jā tās gas dzeļ, tās kas kož :D

      Dzēst
    2. Daina - uz kuru blogu lai aktivizēju saiti pieteikumā?

      Dzēst
    3. Man nav bloga, tāpēc es savu satrādāto sūtīšu Tev uz e-pastu:)

      Dzēst
    4. Madara- ja ir pumpuri, tad ir jau arī čiekuri?
      Es tā jūtu, ka šī vasara man būs riktīga zāļu skola:-)

      Dzēst
    5. vajadzētu jau sākt spraukties pirmajiem mazajiem čiekuriem, bet reāli laikam ievācāmi būs pēc kādu pusmēnesi. bet šogad ir vēlais pavasaris un nav brīnums ka gan pumpuri gan čiekuri ir ļoti mazi un pat jūnijā varēsim vēl ievākt :)

      Dzēst
  4. man patīk ideja, es jau katru gadu vācu kādas tējas, bet te ir piedāvātas arī tās kuras neesu vākusi..es ar piedalos

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. prieks, ka iedvesmoju uz vēl lielāku klāstu ielasīšanu. tad tik padalies galarezultātā, ko vēl papildus būsi ievākusi :)

      Dzēst
  5. Lieliski. Es gan ne pēc saraksta, izpētīšu visu Tavu blogu, sameklēšu vecos ierakstus, un vākšu tieši to, kas manai ģimenei aktuāls - piemēram, auzu skaras es nemūžam ne atpazītu, ne arī prastu atrast. (Akdies, kāda es esmu nejēga.) Bērni klepo, iešu ka nu sameklēt Tavā blogā, Tu vairākkārt esi rakstījusi par ceļmallapu sīrupiem. (Ja nemaldos?)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Rekā, man jau liekas kas tad auzas var neatpazīt. es ir aizmirs kā atpazīt miezi no kviesi un rudzu. bet auza, tā jau atšķiras no visām. bet jā protams, var lasīt to ko tiešām vaig un nepieciešams. klepiem - ceļmallapas, māllēpju lapas ziedi, sētložņa, un priežu čiekuri pumpuri derēs. bet viss mans augu saraskts ir lapā augšā iekš - "Ārstniecības augi". vai sānā sadaļā - Augu pasaulē.
      Lai veicas, un dod ziņu, ja gribi ko uzzināt vēl. :)

      Dzēst
    2. Diāna - es lieku Tevi sarakstā - vai ne? Tu takš piedalīsies? :D Nu saki - jā ;)

      Dzēst
  6. Es arī gribētu piedalīties šitik feinā un noderīgā pasākumā :))
    ;)

    AtbildētDzēst
  7. Lieliski! Es arī bieži izmantoju Tavu blogu, lai aši uzzinātu un atgādinātu sev par vācajamām tējām un dabas līdzekļiem. un tieši domāju jau sen, ka vajadzētu izstrādāt priekš sevis vākšanas sarakstu un kaut kādu sistēmu, lai nav tā, ka viena tēja mega daudz, bet tā ko vajadzētu nav nemaz. Un bingo! Viss jau sagatavots, paldies! Es piedalos:) Bloga man nav, bet atskaites solos nosūtīt. Priežu pumpurus jau pagājušo nedēļu ievācu, tie pēc Tava parauga jau gozējas saulītē burkās ar cukuru.
    Marta

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. oo forši, ka jau kaut kas ir ievākts. man prieks. sarakstiņā jau ieliku :) lai veicas lasīšanā.

      Dzēst
  8. Paldies, par šo foršo augu vākšanas maratoniņu! Noteikti piedalos! Es arī katru gadu vācu tējas, taču, kopš atklāju Tavu blogu, man ir lielisks palīgs nenokavēt kādu augu.Atrodos gandrīz kaimiņos, tātad ievākšanas laiki sakrīt,tā teikt baigi feinais špikerītis, jo ikdiena ofisā dara savu!
    Blogs patreiz ir tapšanas stadijā, tāpēc atskaitīšos e-pastā. Mans saraksts drusku atšķirsies. Šobrīd jau ievākti ir priežu pumpuri,( čiekuriņi gan vēl pavisam maziņi), gaiļbiksītes ziedi un lapiņas, bērzu lapas, saujiņa sētložņas un kripatiņa trejkrāsu vijolītes (šī puķīte spītīgi mājo manā dārzā, lai cik reizes es viņu izravētu, kā ir atpakaļ, tā ir, tātad laikam man viņa ir vajadzīga!)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. man prieks ka piedalies. ieliku lasītāju pulciņā. lai veicas lasīšanā.
      un tā jau ir ar tiem augiem, īstenībā tik jāatver acis, un augs pats pateiks priekšā un atnāks pie mums. sarakstu uztaisīju tādu universālu, lai lasītgribētājiem būtu špikeris kaut kāds iesākumam. un katrs tad vasaras gaitā skatās ko varbūt vēl atrod, vai pamaina. :)

      Dzēst
  9. Es arī labprāt piedalītos šajā maratonā :) Blogu tikai tagad sāku veidot, vēl īsti nesanāk smuki uztaisīt, bet domāju, gan iemācīšos. Arī par ārstniecības augiem. Un vispār - paldies par lapu, iedvesmojoši :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. sveicināta entuziastu pulciņā. ieliku sarakstiņā. un lai veicas lasīšanā. :)

      Dzēst
  10. Kolosāla izdevība. Es piedalos. Vismaz būs stipuls piespiest sevi lasīt augus, ko kaut kādu iemeslu pēc gadu no gada atlieku.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. esi sveicināta nu jau kuplākā pulkā. ieliku jau sarakstiņā :)

      Dzēst
  11. Es ar piedalos. :)
    Kopš atklāju šo blogu ir kur ieskatīties un nudien paldies, ka dalies ar visām gudrībām.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. man prieks, nāc tik barā. nu jau kuplāks pulks paliek, kam kārojas tai pļavā brist :D

      Dzēst